Târgul International de Carte Bucuresti - a 11-a editie.

Invitat de onoare: Spania

 

Locul: Galeriile de arta "Etaj 3/4" si holul de la etajul 1 al Teatrului National
Data: 21 - 25 mai 2003
Organizatori: Fundatia artexpo, în colaborare cu Asociatia Editorilor - A.E.R, Asociatia Scriitorilor Profesionisti din România - A.S.P.R.O si ArCuB - Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului Bucresti, cu sprijinul Ministerului Culturii si al Primariei Municipiului Bucuresti - ARCUB
Colaborare cu: TVR Cultural - partener unic media TV, RDS - partener unic Internet, UTI Grup, Revista 22, ziarele Ziua, Observator cultural si Cotidianul.
Tarif de închiriere pentru un stand complet echipat: echivalentul în lei a 60 EUR/mp pentru editori români, respectiv 100 EUR/mp pentru expozantii din strainatate; pentru difuzorii de carte straina echivalentul în lei a 80 EUR/mp.
Numar expozanti: total 306, din care 201 din România si 98 expozanti din alte tari : Spania, Franta, Germania, Marea Britanie, Republica Moldova, Polonia, Ungaria, participanti direct sau  prin reprezentanti - centre culturale, difuzori si importatori de carte, alte organisme de promovare a cărţii.
Comentarii despre participare:

 

 

 

 

Invitatul de onoare al Târgului din acest an a fost Spania.
Organizatorii prezentei Spaniei la Târg, Instituto Cervantes din Bucuresti si Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de Espańa - Secretaría de Estado de Cultura, Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas au oferit publicului, în standul de aprox. o suta de metri patrati, situat la etajul 4, o expozitie cu titluri originale sau în traducere româneasca, ale celor mai cunoscuti autori spanioli si hispano-americani.
Programul evenimentelor care au marcat prezenta Spaniei a cuprins mese rotunde si conferinte despre literatura spaniola contemporana, pe diverse teme din domeniu. Ex.: "Întâlnire cu editori spanioli. Perspective editoriale în Spania si România" (21 mai), dezbaterea "Traduceri si traducatori" (22 mai), conferinta despre "Literatura hispanoamericana în editurile spaniole", "Literatura contemporana româna si spaniola" (23 mai).
Au avut loc întâlniri cu editori din Spania, lecturi si lansari de carte, filme, o expozitie de fotografii "Escritores y sus letras" (Scriitori si literatura lor), muzica de jazz si moda. Standul spaniol a fost inaugurat in prezenta E. S. Dl. Jesús Atienza Serna, Ambasadorul Spaniei în România, a doamnei Carmen Basauri Cebrián, Sefa de Cabinet a Directorului Institutului Cervantes din Spania, a domnului Ińaki Abad Leguina, director al Directiei de Cultura a Institutului Cervantes din Spania si a doamnei Ioana Zlotescu Simatu, directoarea Institututului Cervantes la Bucuresti. Pe toata durata Târgului, invitatii spanioli Carlos Álvarez-Ude - editor la revista "Ínsula", membru în Consiliul Director al ARCE (Asociatia Revistelor Culturale din Spania), Esperanza Moráis - directoare a Editurii Metáfora, Blas Matamoro - directorul revistei "Cuadernos Hispanoamericanos", Joaquín Garrigós - traducator, Ignacio Echevarría - critic literar la revista "Babelia", supliment cultural al cotidianului "El País", Julia Barella -poeta, Rodrigo Fresán - scriitor argentinian, Ignacio Martínez de Pisón - scriitor, Félix Romeo - critic literar la revista "Blanco y Negro Cultural", supliment cultural al cotidianului "ABC" au sustinut prezentari, au discutat cu editori din tara, au 
citit din lucrarile proprii. Scriitori, traducatori si editori români s-au alaturat acestui program dedicat cunoasterii pietelor editoriale ale celor doua tari.

Centrul de Carte Germana, reprezentantul Târgului de Carte Frankfurt, împreuna cu Institutul Goethe Inter Nationes au organizat o întâlnire cu scriitorul german Thomas Brussing, care a citit din romanele sale, continuata de filmul "Aleea soarelui. A fost odata în Est", ecranizare dupa romanul omonim al tânarului scriitor, care s-a difuzat în cadrul Târgului, în seara aceleiasi zile, pe terasa "La Motor".

Un eveniment a fost si expozitia "Superbooks II" - peste 150 titluri premiate în anii 2002/2003, la concursurile de design de carte din Elvetia, Germania, Marea Britanie si România, organizata de Asociatia Editorilor din România - A.E.R., British Council România, Centrul de Carte Germana, Editura Idea Design & Print, Fundatia ARTEXPO, Fundatia Idea, ProHelvetia.

Organizatorii prezentei cartii în limba franceza - Serviciile culturale ale Ambasadei Frantei si France - Office de promotion internationale au oferit un program care a inclus prezentari de titluri, cu participarea scriitorului Olivier Rolin, precum si lansarea, în prezenta E.S. Philippe Etienne, ambasadorul Frantei la Bucuresti, a Premiului literar Eugène Ionesco, destinat sa încurajeze literatura româna contemporana.

Reprezentantii Târgului International de Carte de la Varsovia, prezenti la Târg, au furnizat materiale de la editia abia încheiata si informatii despre cea de anul viitor.

Referitor la participarea din acest an a editurilor românesti, numarul mai mic de edituri cu standuri individuale în favoarea editorilor prezenti în standuri colective (care au gazduit edituri, filiale sau departamente educationale autonome, firme de distributie etc), a creat impresia unui spatiu "mai aerisit", fapt remarcat atât de mass media cât si de vizitatori. 
Un alt fapt, semnalat de organizatori, expozanti si public, generator de adevarate "dispute", a constituit-o ponderea din ce în ce mai mare a amprentei comerciale pe care o întipareste Târgul în memoria tuturor. Un târg "reusit" înseamna pentru expozanti cât mai multe carti vândute, iar pentru public, cât mai multe carti cumparate, cu preturi cât mai reduse. Este motivul pentru care BOOKAREST reprezinta, în opinia organizatorilor si analistilor, barometrul cel mai corect al pulsului pietei de carte din România. Ramâne, în continuare, în sarcina organizatiilor profesionale, analizarea si valorificarea informatiilor - cifre, statistici, criterii si categorii, pe care le furnizeaza fiecare editie a Târgului de carte. 
Organizatorul principal, Fundatia Artexpo, îsi mentine punctele de vedere afirmate în repetate rânduri, atât în ceea ce priveste limitele proprii în oferirea unui spatiu mai mare pentru gazduirea standurilor, la aceleasi tarife de participare, cât si în privinta apelului la abordarea cu seriozitate si profesionalism a potentialului cultural al Târgului, cel mai adecvat evaluarilor si concluziilor în domeniul editorial.

Evenimente:

 

 

Pe lânga titlurile si colectiile lansate, editate în intervalul dintre editii, au avut loc demonstratii practice CDROM, prezentari de proiecte si metode interactive de învatare, dezbateri si mese rotunde. 
Si anul acesta târgul a fost gazda mai multor gale de premii: Premiile Asociatiei Editorilor din România s-au acordat pentru performante editoriale, grafice sau redactionale si au rasplatit editurile românesti selectate în cadrul celor 18 sectiuni (ca de ex: "cea mai valoroasa colectie", "cea mai buna traducere", "cea mai frumoasa carte", "excelenta redactionala", "premiul pentru editie bibliofila" s.a.m.d.). Cartile nominalizate au fost expuse în standul asociatiei.
Premiile Asociatiei Scriitorilor Profesionisti din România s-au acordat, în cadrul celor cinci sectiuni - genuri literare si sectiunea "debut", unor scriitori români, pentru activitatea editoriala a anului precedent.
Ministerul Culturii si Cultelor a decernat si anul acesta "Premiile nationale anuale pentru carte si promovarea culturii în tara si în strainatate". Au fost acordate 11 premii unor artisti graficieni si editori, pentru activitatea artistica, redactionala sau editoriala. Începând din 2002, Fundatia artexpo acorda anual "Premiul Radu Steflea" pentru performanta în domeniul graficii de carte. Un important eveniment a constituit lansarea, pe 25 mai, de catre Serviciul cultural al Ambasadei Frantei, Fundatia Concept si Asociatia culturala franco-româna Passarela, a Premiului literar Eugene Ionesco, având ca obiectiv promovarea literaturii române în strainatate si stimularea editorilor în a publica noi autori români. Concursul pentru toate categoriile premiului ramâne deschis pâna la sfârsitul acestui an.
Mediatizarea Târgului/Publicitate: articole de presa, anunturi si interviuri prin posturile de radio, interviuri la posturile de televiziune îndreptatesc organizatorii sa considere editia ca fiind bine sustinuta din punct de vedere mediatic. Acest lucru a avut drept consecinta cresterea interesului atât a publicului cât si a personalitatilor politice si/sau publice fata de eveniment (ex. vizita în doua rânduri a Presedintelui tarii, a Primului ministru, diplomati, ministri, parlamentari). Târgul a avut ca partener media TV exclusiv postul de televiziune TVR Cultural. Ziarul "Observator cultural" a dedicat integral spatiul din numarul scos în saptamâna Târgului pentru Programul Târgului, iar în numarul urmator a alocat 2 pagini reflectarii evenimentului. Ziarul "22" a editat un supliment pentru prezentarea editurilor participante si a cartilor acestora. Alte sase publicatii - cotidiane si saptamânale de cultura au publicat articole cu impresii, comentarii si imagini din/despre Târg si programul evenimentelor.
Catalogul târgului, afisul, invitatiile etc., s-au tiparit cu sprijinul financiar al Primariei municipiului Bucuresti prin Centrul de Proiecte Culturale ArCuB.
Vizitatori, VIP-uri: peste 60.000 vizitatori
Costul biletului de intrare: 20.000 lei (aprox. 0,60 USD). S-au acordat gratuitati pentru copii si elevi si reduceri de 50% pentru studenti, pensionari si militari in termen.